"Diferenta esentiala intre DR si radiourile mainstream este ca noi cantam exact pe cine vrem" - interviu cu Jeff Grainger

Imprimare
Jeff Grainger

Jeff Grainger are 43 de ani si traieste in orasul sau natal Oldham, in suburbiile Manchesterului impreuna cu sotia sa EJ si fiul sau de 3 ani Alfie. Este DJ din 1991 si are show-ul sau pentru Dandelion Radio din 2008.

VS: Asculti radio? Ce posturi sau emisiuni? Cum iti gasesti muzica? Esti prieten cu trupele?

JG: Ascult radiouri, dar foarte rar pe FM. Multumita internetului imi petrec ziua ascultand posturi precum Dandelion (evident!), sau WYNU.org, un post studentesc bestial din New York care are niste emisiuni specializate fabuloase. Mai ascult podcasturile saptamanale "listen again" de la posturile nationale BBC: Huw Stevens, Mary Ann Hobbs & Rob Da Bank de la Radio 1, Late Junction de pe BBC 3 si cateva (nu multe) emisiuni de la BBC 6music. Astea impreuna cu niste recomandari Myspace si bloguri sunt principalele mele surse de muzica.

Am devenit prieten cu cateva din trupele "pe care le-am descoperit", dar sunt "tipul fanului" asa ca cea mai mare parte a conversatiilor noastre sunt despre cat de tare e ultima lor piesa, desi sunt sigur ca ei ar vorbi mai degraba despre ce au vazut la TV.

Despre ce e Dandelion si cum se sustine?

Dandelion a inceput sa emita pe www.dandelionradio.com in Iunie 2006. Acum inregistram o lista de 23 de voluntari, DJ si staff, toti inspirati de mostenirea lui John Peel in a pune muzica noua, solicitanta, diferita, ciudata, si cateodata toate la un loc. Ne sustinem financiar singuri, avem licenta full, si nu avem publicitate. Suntem ascultati in toata lumea si audienta noastra este din ce in ce mai mare pe toate continentele.

Suntem de asemenea casa oficiala a legendarului sondaj annual Festive Fifty al lui John Peel.

Emisiunile sunt transmise in bucla de 24 de ore, intr-o grila lunara.

Cum ai ajuns DJ la Dandelion, cum ajuungi DJ la Dandelion?

Am devenit un fan al postului de cand l-am ascultat, in 2007, in vremea in care aveam emisiunea The Download Show la Oldham Community Radio, pe care am reluat-o de curand, dupa o pauza de 12 luni. Am trimis un demo de o ora la DR si spre bucuria mea am fost acceptat!

Toate demo-urile primite sunt subiectul unui simplu vot da sau nu al intregii echipe DR. Mai multi da decat nu si ai intrat!

Aici, cand aud de Manchester, oamenii se gandesc la Madchester. E bine ce a facut destul de repede madchesterul pentru muzica din Manchester? Au trupele din Manchester un sound aparte? Exista un stil preponderent acolo? Au/pretuiesc trupele din UK in (mod constient) o identitate regionala?

Cred ca "scena madchester" a asigurat zonei un loc permanent pe harta globala a muzicii, mai ales dupa succesul unor trupe ca Joy Division, The Fall sau The Smiths. Totusi, ca in cazul majoritatii "scenelor", eu am gasit trupe mult mai interesante decat ale obisnuitilor stilului, la periferia acestei perioade muzicale. Chiar asa, trupe ca Inspiral Carpets sau Happy Mondays au identitate mancuniana in aceeasi masura cu Dub Sex sau King Of The Slums. Nu cred ca orice trupa incearca constient sa sune ca si cum ar fi din Manchester. Este ca o setare de baza. Muzica unor trupe, fie ele 808 State sau Gabrielle’s Wish, Drink And Drive sau The Ruthless Rap Assasins poate veni numai din Manchester - este un produs al orasului, cum ar veni.

In ce stare e muzica acum, ce-ti place/displace si unde crezi ca se indreapta (ca stiluri si mijloace)? Cum vezi filesharingul?

E o intrebare buna - eu cred ca este in schimbare an de an, spre exemplu, in 2008 am simtit ca este destula muzica buna pentru a "umple" intreg anul. Anul trecut am simtit ca ne-am primit portia de muzica buna pana in Mai, dar ea a continuat sa curga! Sunt atatea muzici acolo pe care trebuie sa le ascult incat este foarte greu sa ma tin la curent cu toate. Banuiesc ca asta are si parti bune si proaste. Unde se indreapta muzica? Nu stiu, asta si e faza misto! Ma aflu in pozitia privilegiata de a primi muzica gratis si a nu sti la ce sa ma astept de la o zi la alta, iar asta este intotdeauna incitant.

Despre filesharing, pot intelege nelinistea artistilor cu privire la furtul muzicii lor, desi majoritatea trupelor pe care le cunosc sunt fericite ca muzica lor e acolo si este ascultata.

In UK toata lumea e intr-o trupa. (Corect)? Le place muzica si se apuca sa o faca, tu?

Din nou o intrebare foarte buna - s-ar parea ca majoritatea oamenilor au trupa, cu siguranta o mare parte din cunoscutii mei pot sa cante la un instrument. M-am gandit sa sparg 80£ pe un bas la inceputul anilor ’80 dar mi-am dat seama ca la banii astia pot sa-mi iau 14 LP-uri- deci decizia s-a luat de la sine banuiesc.

Care este diferenta intre mainstream si DR? Cate din trupele cantate pentru prima oara la DR devin mainstream? Ce se asculta in UK? Aici am avut un concert Madonna cu 60000 de oameni si unul Rainbow Arabia cu 47.

In primul rand sunt incantat sa aud ca suntem macar 48 carora ne place Rainbow Arabia! Ca sa fiu sincer n-am nici cea mai vaga idee ce asculta "copiii" si nici ce este in topuri. Recent, telefonul sora’mii a fost mentionat in piesa catastrofala a unuia Souljah Boy despre care eram convins ca nimeni nu a auzit - faptul ca a primit 100 de telefoane pe zi timp de 3 luni de la oameni care voiau sa vorbeasca cu el mi-a demonstrat ca m-am inselat.

Diferenta esentiala intre DR si radiourile mainstream este ca noi cantam exact pe cine vrem. In plus, ne intereseaza si inspira foarte tare sa le introducem ascultatorilor muzici pe care nu le-ar fi auzit in alta parte; la DR s-au auzit pentru prima oara trupe ca Vampiire Weekend, Dan Le Sac, Get Cape Wear Cape Fly, Passion Pit si The Wombats. Impreuna cu sute de alte trupe au fost puse la DR cu mult inainte ca vreo casa de discuri sa auda de ele.

Cum se face un playlist la un radio comercial, au DJ’ii vreo libertate? Aici n-au, iar daca-si doresc, nu exista alte posturi.

Nu sunt persoana care sa vorbeasca despre playlisturile comerciale. Banuiesc ca se fac pe baza de vanzari si/sau pre sales. Cred ca exista un consiliu care selecteaza muzica ce pare potrivita pentru o anumita audienta. Avand asta in vedere, putem fi siguri ca muzica unor Elton John, Robbie Williams si orice altceva ne-ar spune Simon Cowell sa ascultam se va gasi intotdeauna intr-un playlist fara sa conteze cat de proasta este ea de fapt. In timp ce spun asta imi inchipui un radio comercial fara personalitate la care un putoi idiot ne introduce o diva soul fara soul. Ca sa fiu sincer imi pare rau pentru DJ’ii mainstream, trebuie sa le fie imposibil sa le placa ce muzica pun. N-as putea s-o fac niciodata, se mi se spuna ce sa pun este imaginea mea despre INFERN! De asta sa fii DJ la DR este onorant, pentru ca inseamna ca esti ales pe baza propriilor gusturi muzicale.

Cu cine tii, City, United sau Oldham Athletic?

City, desi nu sunt deloc fanatic. Zilele astea mi-e foarte greu sa ma uit la un meci intreg fara sa ma gandesc - "... putoi platiti excesiv!"

Ti-e foarte dor de Michael Jackson?

Chiar imi e putin, cu siguranta de ce facea inainte de 1973. Ce a facut Jacko dupa aia nu ma intereseaza catusi de putin. Fie leganatul copiiilor de la geamurile hotelurilor sau cantatul despre a fi Black or white - nu dau doua parale. As spune la fel despre Oasis, se pare ca s-au despartit de curand dar in ceea ce ma priveste au terminat-o prin 1997.

Ti-e frica de Lemmy Kilmister?

Neah, e un ogar batran acum, desi cea mai tare poveste a vietii unui prieten al meu e ca a fost odata amenintat de Lemmy si a fost foarte aproape sa se cace pe el.